söndag 6 april 2008

Och hur bor jag då?

Oj, vad tiden går!
Jag har galet hektisk tid på jobbet och hinner inte riktigt kommentera allt jag vill här. Har bland annat sett ytterligare ett hyreshem i en tidskrift men minns varken när eller var, i skrivande stund. Såg förresten att Allt i hemmet gjort en svensk variant av "25 beautiful homes" med sin "25 hem" - köpte den gjorde jag också ;-) Den var bättre än sin förlaga och helt OK vad mig anbelangar! Det är ju så att när man läst alla de tidskrifter man alltid köper och läser så återstår just inget i vanliga fall. Denna vecka har jag dock unnat mig "O at home" också, så det är lite sugar coated-feeling denna helg :-D

Så: hur ser mitt eget underbara hyresboende ut nu då?
Jag bor i ett hus byggt år 1936-37 som är byggt i gult tegel med röda detaljer. Det ligger på en gågata i ett litet centrum i en ort med 60.000 invånare. I mitt hus finns en sportaffär, en chokladbutik (med jättetrevlig innehavare), en fransk klädbutik, en klädbutik med stora storlekar, en blomsterbutik (med trevlig innehavare också), en tobaksaffär (också de härliga människor), en pizzeria, en kinesisk restaurang, en japansk restaurang och en liten kombinerad lunchrestaurang och café! Nej, man behöver inte gå hungrig en fredagskväll och nu i fredags blev det den japanska!
Innanför huset finnes en väldigt trevlig innergård som består av ett gigantiskt trädäck och växter och söta "golvlampor".
Inuti lägenheten är allt utom köket original: det vill säga den öppna spisen, fönsterbläcken i marmor, fiskbensparketten, all inbyggd förvaring, de franska dörrarna, serveringsgången och det faktum att det är nästan tre meter i takhöjd! Underbart vackert och så lugn och funktionell funkis. Ute i trapphuset består golvet av Kolmårdsmarmor.
Jag har beskrivit min inredningsstil och vad jag gillar, både längst bak i bloggen och i min "profil". Personligt, lite oväntat och med konst.

Idag möblerar vi om lite här: bokhyllorna som stod i vårt sovrum har åkt ut i vår breda generösa hall som leder från entréhallen till vardagsrummet. Den löper förbi det rum som ska bli vår minstings rum i oktober när han lämnar vårt sovrum. Det passar bra att han leker i hallen och i bokhyllorna finns även hans böcker och en del av hans leksaker. Då hans nya rum blir ena halvan av ett befintligt sovrum (ett rum delas av för att hysa två barn) blir det ganska litet och lekutrymme ute i hallen alldeles intill blir toppen. Där finns också god plats och det funkar bra med bokhyllor och tillhörande belysning där.
På kuppen blir vårt sovrum ganska mycket större och ljusare, så det blir faktiskt två flugor i en smäll det här! :-)

Inga kommentarer: